Aangenaam, Claudia Kuijs is de naam. Vandaag wil ik jullie aan de hand van 4 foto’s meenemen in mijn startersverhaal. Allereerst een korte introductie: ik ben 29 jaar, moeder van Lina (november 2017) en getrouwd met een leuke, Brabantse vent – al zeg ik het zelf. Van huis uit historica en religiewetenschapper, maar door werk en vervolgcursussen in het communicatievak verzeild geraakt.
Taalfanaat
Mijn hart gaat sneller kloppen van taal (foto 1). Al op zesjarige leeftijd verscheen het eerste ‘nieuwsbericht’ van mijn hand en in mijn tienerjaren kalkte ik menig dagboek vol. Twee jaar geleden besloot ik die droom om te zetten naar werkelijkheid; op een mooie dag in augustus toog ik naar de plaatselijke Kamer van Koophandel en nog diezelfde dag was Taalmuis een feit, mijn eigen tekstbureau gespecialiseerd in online teksten.
Teksten om van te smullen
Een heugelijk feit… Alhoewel, zeker het eerste jaar deed ik niets met mijn eigen bedrijf. Pas toen mijn zwangerschapsverlof in zicht kwam, besloot ik het daarna over een andere boeg te gooien. Anders dan andere vrouwen draaide ik niet de zoveelste babywas om vervolgens eindeloos de kleertjes op te vouwen. Nee, ik zette de laatste punt achter mijn ondernemingsplan. Eindelijk was daar mijn missie: het schrijven van teksten die lezers woord voor woord naar binnen slurpen. Zodat zelfs de laatste punt wordt gelezen. Mijn kracht is het vertalen van een eindeloze, ingewikkelde brij informatie naar een helder en fris verhaal (foto 2).
Jezelf presenteren
Eerder volgde ik een coachingstraject bij Starters Succes Oss Bernheze dat ik nooit helemaal heb afgemaakt, maar dat wel is blijven hangen. Focus (foto 3), jezelf goed presenteren en laten zien wat je kan. Dat zijn de lessen die Frenk Sprangers me leerden. Daarnaast dat mijn achtergrond zowel een kracht als een zwakte kan zijn – afhankelijk van hoe je het vertelt. Ben ik iemand met een brede interesse, veel achtergrondkennis, maar een vooraf vastgesteld doel? Of ben ik iemand die geen werk kon vinden in haar eigen vak?
Social media
Sommige lessen zijn er wel bij ingeschoten. Zo heb ik ondertussen – om het even heel chique te zeggen – mijn dienstenaanbod uitgebreid. Vanuit verschillende hoeken merkte ik dat klanten steeds meer behoefte kregen aan iemand die ook ‘iets’ kon met social media: berichten maken, afbeeldingen bewerken en een strategie uitzetten. Na heel lang hard geroepen te hebben dat ik dat never nooit niet wilde doen… doe ik dat nu dus wel (foto 4). Onder andere voor Starters Succes. Al doende ben ik er ook achtergekomen dat de wereld van social media niet alleen maar onzin lullen is, maar ook een krachtig instrument om je als bedrijf meer te laten zien.