Ondernemers doen weer tips en inspiratie op tijdens OndernemersBezoek

Ondernemers doen weer tips en inspiratie op tijdens OndernemersBezoek

Voor en door ondernemers

Op 10 november stond weer het zesde ondernemersbezoek klaar voor onze starters. Met deze keer het thema ‘adaptability’, ofwel het aanpassingsvermogen van een organisatie en ondernemer. Gert-Jan van Casteren, directeur van Print Point Displays, nam ons mee in zijn wereld van constante verandering. Aan het einde van de ochtend hadden de 11 deelnemers een hoop goede tips opgedaan én een kijkje achter de schermen gekregen…

Ondernemen is Darwinisme
In 2002 begon de carrière van Gert-Jan bij Print Point Displays, de specialist in display- en artikelpresentaties. Nog maar een jaar later had hij plannen om de onderneming over te nemen. Dat kreeg hij en tot de dag van vandaag heeft hij daar een groot succes uit gehaald.

Gert-Jan opende de bijeenkomst met hoe belangrijk het is om je snel aan te passen en onderscheidend vermogen te tonen. Gert-Jan: “Adaptiviteit is super belangrijk. Neem Darwins uitspraak als voorbeeld: dieren die zich niet aanpassen, overleven het niet. Kortom je moet goed kunnen anticiperen om te blijven bestaan als ondernemer.”

Daarbij benoemde hij drie focusvormen, die je goed kan oppakken om onderscheidend vermogen op te bouwen:
– Customer intimacy; het persoonlijk betrokken zijn met je klanten.
– Product leaderschip; de beste zijn met je product door de beste kwaliteit te bieden.
– Operational Excellence; de nadruk leggen op efficiency om een goede prijs/kwaliteit verhouding aan te bieden.

Binnen Print Point Displays ligt de focus op Customer Intimacy, maar Gert-Jan is van mening dat het steeds meer naar Product leaderschip gaat. “Je focust eerst op één van de drie vormen en dat wissel je steeds af. Zo staat jouw product of dienst nooit stil en kun je flexibel in de markt blijven staan,” zegt Gert-Jan enthousiast. Hij verteld verder hoe hij voornamelijk in de Retail een hoop bedrijven ziet die ten onder zijn gegaan tijdens de crisis in 2008 omdat ze zich niet konden aanpassen. Gert-Jan: “We hadden ons tijdens de crisis binnen één jaar aangepast. Dat kwam omdat wij onze cijfers en informatie inzichtelijk hadden gemaakt en daar zo snel mogelijk op hebben geschakeld. Als je achter de feiten aanloopt, dan kun je niks meer aan de situatie veranderen.”

Kijkje achter de schermen
Daarna gaf hij een rondleiding door het bedrijf en magazijn, waarin de diverse displays die dagelijks geproduceerd worden tentoon werden gesteld. “We gebruiken QRM, quick responsive manufacturing, om de productie zo snel mogelijk te leveren. Zo verlaag je de kosten en bouw je meteen onderscheidend vermogen. Het is verbazingwekkend hoe voorraadbeheer bij veel bedrijven nog werkt met lange levertijden terwijl het productieproces weinig tijd in beslag hoeft te nemen. Vooral in de Retail is het belangrijk om de producten zo snel mogelijk aangeleverd te krijgen,” zegt Gert-Jan.

Aan het einde van de ochtend hadden alle deelnemers een hoop creatieve input en enorm aangemoedigd om diezelfde flexibele aanpak in hun onderneming toe te passen.

Dank aan Gert-Jan voor zijn visionaire insteek en aan de deelnemers voor de energieke deelname. Ben jij benieuwd hoe het zesde bezoek was? Bekijk dan de foto’s op onze Facebookpagina.

Voel je thuis

Kom sparren of gewoon een praatje maken

Heb je een dringende vraag, een flinke uitdaging of behoefte aan overleg? Kom dan op woensdagmorgen langs bij Dome-X. Je bent welkom om even te sparren. Gewoon een praatje maken of werken aan één van de flexplekken? Ook daarvoor staat de deur open.

Contact en aanmelden

Onze partners

Starters Succes Oss Bernheze wordt mede mogelijk gemaakt door:

Starters Succes Oss Bernheze Partner Gemeente Bernheze Starters Succes Oss Bernheze Partner Kracht van Oss Starters Succes Oss Bernheze Partner Rabobank