Drukbezochte workshop ‘scoren met woorden’

Drukbezochte workshop ‘scoren met woorden’

Voor en door ondernemers

Jaap Janssen Steenbergen, eigenaar van tekstbureau Texpert had het goed aangepakt. Tijdens Bites & Business van vrijdag 17 juni had hij als doel een interactieve workshop te maken. Dit deed hij op basis van de vele vragen die de deelnemers vooraf gemaild hadden. Maar liefst 35 ondernemers zaten op het puntje van hun stoel om alle schrijftips te noteren.

Scoren met woorden
Als startende ondernemer schrijf je wat af. Steeds weer is het de kunst om je boodschap in woorden te vangen. Belangrijk, want je commerciële succes hangt er vaak vanaf! De rode draad van Jaap’s verhaal was dan ook ‘scoren met woorden’. Maar hoe doe je dat? Tijdens de meeting kregen de ondernemers praktische schrijftips. Hij behandelt de belangrijkste do’s en don’ts, zodat teksten de volgende keer wél raak zijn. Daarnaast was er veel ruimte voor persoonlijke vragen. Hoe begin je nu met de intro van een persbericht? En hoe schrijf je goede webteksten, zodat je beter gevonden wordt in Google? Want je wilt bereiken dat klanten je teksten lezen…

Natuurlijk is er wel verschil voor welk medium je schrijft, met je website wil je iets anders bereiken dan met een persbericht of teksten op je social media kanalen. Zoals Jaap aangaf is het van belang om altijd jezelf te blijven. Dit doe je door het gebruik van de schijfstijl die bij jou past! Daarnaast moet je altijd goed voor ogen houden aan wie je schrijft. “Omschrijf je doelgroep, definieer hen, geef ze namen, zodat ze als het ware gaan leven. En verder: Kruip in de huid van je klant, vraag om feedback, laat ze meedenken over jouw product. Dus niet, wat vind ik belangrijk, maar wat vindt mijn klant belangrijk!” zegt Jaap.

Metaforen
Jaap gaf drie metaforen die je op je bureau moet hebben: prikkeldraad: een tekst moet prikkelen. Als eerste moet de kop de aandacht trekken zodat je daarna gestimuleerd wordt om verder te lezen. Dat prikkelen doe je met humor, creativiteit, een stellige uitspraak, een vraag stellen etc. Daarnaast mag glijmiddel niet op je bureau ontbreken. Je tekst moet als het ware zo naar binnen glijden! Geen weerstand oproepen, drempels opwerpen! De lezer wil geen woorden die hij niet begrijpt, geen moeilijke constructies of spelfouten want weg is de aandacht! Hoe bereik je dat? Schrijf foutloos, breng structuur aan, lees voor jezelf hardop, dan hoor je waar de haperingen zitten of laat iemand anders de tekst doorlezen. En als laatste de dartpijl. Vanzelfsprekend moet je tekst doeltreffend zijn en je lezer aanzetten tot actie. Zorg dus dat je altijd een button inbouwt waarop hij meteen actie kan ondernemen, bijv.: Hier reserveren, download nu enz. Tips om niet te vergeten!

Voel je thuis

Kom sparren of gewoon een praatje maken

Heb je een dringende vraag, een flinke uitdaging of behoefte aan overleg? Kom dan langs bij Bizztopia in de voormalige Osse Pauluskerk. Je bent welkom om even te sparren. Gewoon een praatje maken of werken aan één van de flexplekken? Ook daarvoor staat de deur open.

Kom er ook bij!

Onze partners

Starters Succes Oss Bernheze wordt mede mogelijk gemaakt door:

Starters Succes Oss Bernheze Partner Gemeente Bernheze Starters Succes Oss Bernheze Partner Kracht van Oss Starters Succes Oss Bernheze Partner Rabobank